Jotta kukaan ei jäisi ulkopuolelle

Tiesitkö, että digitalisaation myötä osa ihmisistä on vaarassa jäädä avun ja tuen ulkopuolelle? YMCA Hackathon on kaikille avoin ja yli 18-vuotiaille suunnattu viikonlopputapahtuma, jossa kohdataan digitalisoituvan yhteiskunnan kynnyksiä ja ideoidaan keinoja niiden madaltamiseksi. Tarjoamme monipuolisen ryhmän, ajankohtaiset haasteet ja rennon ilmapiirin ideoiden kehittämiseen. Viikonlopun teemoja ovat mm. osallisuus, käytettävyys, palvelumuotoilu ja tiimityöskentely. Tapahtuma ruokailuineen on maksuton.

Erilaiset osaajat ja ihmiset kohtaavat

Parhaat ideat syntyvät, kun tiimeissä on kokemusta tai osaamista monilta aloilta ja asioista. YMCA Hackathoneissa keskitytään ihmisten hyvinvointiin, joten osallistujien ei tarvitse tietää mitään koodaamisesta tai digitaalisista asioista. Tiimeissä voi yhdistyä taustoja vaikkapa sosiaali- tai kasvatusalalta, pelisuunnittelusta – tai mistä tahansa ihmiselle hyödyllisestä. Voit tulla yksin, kaverin kanssa tai tuoda mukaan valmiin tiimin.

Mitä YMCA Hackathonissa tehdään käytännössä?

Tapahtuman aikana tiimit saavat tarvittavat tiedot ja ohjaamista valitsemansa haasteen ratkaisemiseksi. Haasteet eivät välttämättä liity ohjelmointiin tai tietokoneisiin. Ratkaisua työstetään ideoimalla yhdessä ja rakentamalla ideoiden pohjalta tuotos, joka esitetään tapahtuman päätteeksi tuomaristolle. Tiimi voi työskennellä myös ilman tietokonetta, mutta osallistujien käytössä on mm. kameroita ja muita laitteita. Voittajatiimi palkitaan tapahtuman päätteeksi!

Tapahtuman on 6.–7.4.2018

  • Järjestäjät Nuorten Palvelu ry ja Suomen NMKY:n Liitto
  • Kevään tapahtuma on pe 6.4. klo 18.00 – la 7.4.2018 noin klo 19.00
  • Paikka Hapelähteenkatu 35 (Tukikeskus Mahkun tilat Kuopion keskustassa)
  • Ilmoittaudu mukaan täällä! 
  • YMCA Hackathonin pelisäännöt löytyvät täältä.
  • Lisätietoja: tuire.silvennoinen@ymca.fi tai 050 533 9999

Haasteet on nyt julkaistu:

1. Digitekniikan käytön vastenmielisyys ja pelko

Joidenkin ihmisten on vaikea ottaa älypuhelimia tai tabletteja käyttöön. Laitteiden toimintaperiaatteita ei ymmärretä. Niillä ei nähdä olevan mitään hyödyllistä käyttöä. On huonoja kokemuksia. Ihminen tuntenut itsensä tyhmäksi, jos ei ole oivaltanut mistä on kysymys lyhyen neuvonnan jälkeen. Sähkövempeleet tai uusi teknologia ei ole olennainen osa ihmisen arkipäivää. Alttius väärinkäytöksiin ja ihmisten huijaamiseen ovat lisääntynyt. Jos ihminen pyyttä apua ja joutuu näyttämään verkkotunnuksensa tai muita henkilökohtaisia tietoja. Ne voivat jäädä luvatta toisen käyttöön.

  • Millä keinoin kynnystä lasketaan?
  • Miten saadaan aikaiseksi muutosta ihmisten käyttäytymiseen?
  • Muutetaanko ihmistä, teknologiaa vai olosuhteita?
  • Miten tietoturvaa voisi parantaa?
  • Mistä olisi hyvä lähteä liikkeelle?
  • Minkälaista ratkaisua te ehdotatte?
  • Ketkä voisivat olla mukana kehittämässä ratkaisuanne tai ottaa kopin?

2. Älykkäät sähköiset palvelut – Merkityksellisyyden kokemus 

Merkityksellisyyden kokemus on ihmiselle tärkeää. Miten sähköisiä palveluita tulisi kehittää, jotta ne paremmin tukisivat merkityksellisyyden ja voimaantumisen kokemusta?

  • Miten palveluissa voisi paremmin ottaa huomioon autonomia tunteet?
  • Voisiko sähköinen asiointi vahvistaa ihmisen kyvykkyyden tunteita tai kokemusta yhteenkuuluvuudesta?
  • Mistä olisi hyvä lähteä liikkeelle?
  • Minkälaista ratkaisua te ehdotatte?
  • Ketkä voisivat olla mukana kehittämässä ratkaisuanne tai ottaa kopin?

3. Digipalveluiden saavutettavuus

Miten varmistetaan ja helpotetaan verkossa asioimista ja etuuksien hakemista erityisryhmien osalta, joilla ei avustajaa. Tämä joukko on iso. Verkossa asiointi on osalle heistä nykymuodossaan mahdotonta.

  • Saavutettavuuden ongelma kohdistuu esim. alaikäiset, luottotiedot menettäneet (ei pankkitunnuksia), asiakkaat vähäisillä psyykkisillä voimavaroilla, lukihäiriöiset, lievästi kehitysvammaiset tai keskittymishäiriöiset (ADHD.
  • Olisiko asiointia mahdollista helpottaa jonkinlaisella asiointitulkilla tai sovelluksella?
  • Minkälaista ratkaisua ehdotatte?

4. Oikeus omaan elämään

Digitaalisuus on tuonut somen osaksi arkea. Osalle ihmisistä some on muodostunut niin keskeiseksi osaksi arkea, että somen sammuttaminen (puhelimen sulkeminen) voi tarkoittaa ulkopuolelle jäämistä. Samalla voi sammua sosiaalinen elämä ja syntyä pelko yksin jäämisestä.

  • Voiko elää elämäänsä aika ajoin lentokonetilassa, samalla olla saavutettavissa mutta ei kuitenkaan digitaalisesti tavoitettavissa?
  • Miten ystävää tai läheistä voisi tukea, jos hän kokee omaa voimattomuutta asian suhteen?
  • Minkälaisen ratkaisun kehitätte ja kuka sen edistämisestä voisi ottaa kopin?

Tapahtuman ohjelma

Perjantai

  • 18.00 Ilmoittautuminen ja tarjoilut
  • 18.30 Tapahtuman avaus
  • 19.00 Puheenvuorot, mm.
  • – Yhteiskunnan digitalisoituminen
  • – Yhdenvertaisuus ja osallisuus digiajassa
  • – Haasteiden esittely
  • – Konseptin luominen hackathonissa
  • 20.30 Tiimit jakautuvat haasteiden ääreen
  • – mentorit paikalla, iltapala
  • 23.00 Päivä päättyy

Lauantai

  • 08.30–09.30 Aamupala tarjotaan Kahvila & Konditoria Houkutus !
  • 09.30–16.00 Mentoreita paikalla
  • 13.00 Lounasta tarjolla
  • 15.00 Pitchaus-mentorointi
  • 16.00 Pitchausten viimeisteleminen
  • 17.00 Tuotosten esittely (Pitchaus) tuomaristolle ja yleisölle
  • 18.00 Tuomareiden palaute ja palkinnot
  • 19.00 Päivällinen ja ideoiden jatkotyöstöstä sopiminen

Päivitetty 6.4.2018

 

Sivu päivitetty 22.3.2018